4 hónap Linzben

Friss topikok

  • KoBa(k): Jó pakolást, hazautat! (2012.01.21. 20:32) Utolsó napjaim (Linzben)
  • KoBa(k): Gratulálok az eredményeidhez, amilyen nehezen mentél ki, annyira hasznos volt a jelek szerint ez a... (2012.01.19. 01:19) A linzi megméredtetéseimnek ezennel vége!
  • judmum: No, ezt a mongol éttermet kipróbáljuk vasárnap... Vagy máshová viszel minket? Szépen kell búcsúzni... (2012.01.18. 09:12) Faust
  • bombazsu: @szeeesz: Az ünnepekre, 19-én. :-) Tanulsz oroszul??? (2011.12.06. 15:09) Előadások a különböző kultúrákról
  • bombazsu: Ezek szerint az! Csak hogy a többiek is "értsék": kicsit savanyú izzadságszag szerű, némi édeskés ... (2011.11.29. 21:45) International Week

Előadások a különböző kultúrákról

2011.12.01. 18:38 - bombazsu

Tegnap és ma 4 különböző népről tartott előadást hallgattam meg.

Tegnap a csehekkel kezdtem. Egy viszonylag fiatal srác jött, s azzal kezdte, hogy mi mire vagyunk kíváncsiak. Szó volt főleg a csehekről, de a szlovákokat is megemlítettük, s a régi Csehszlovákiáról is hallottunk pár szót. Vetített képeket a tipikusabb ételekről, italokról (sör), tipikusabb sportokat, fontosabb cégeket, művészeket is megemlítette. Én voltam az egyetlen a csoportból, aki látta a Kolja című filmet. Olyan büszke voltam magamra, hogy na! (A Bolyaisokkal láttam még annó, s bevallom, szép emlékeket idézett fel bennem már csak a film címe is.) Végül kaptunk egy kis cseh nyelvleckét. Megtanultuk a legfontosabb kifejezéseket: jó reggelt, jó napot, jó estét, szia, köszönöm, kérem, nem tesz semmit... (Ezeket szorgalmasan le is jegyzeteltem magamnak!) És az volt a legjobb, hogy ezekből kis párbeszédeket kellett kitalálnunk, majd előadnunk. Nyilván egyik sem volt tartalmas és hosszabb 5 másodpercnél, de akkor is jó, izgalmas és aranyos volt egyszerre.

Egy erasmusos lány, Laura (és egy helyi török fiú) tartott(ak) a finn kultúráról és oktatásról egy kisebb prezentációt. (A fiú -- Ismail -- ott volt Erasmussal.) Nagyon érdekes, hogy a PISA felmérésben a finnek rettentő jól szerepelnek. Valószínűleg nem kevés pénzt áldoznak erre a területre: (ha jól emlékszem a középiskoláig) teljesen ingyen van az oktatás (tankönyvek is!) mindenkinek. És egyébként az egészségükre is odafigyelnek: a tejet úgy isszák, mint a vizet, rengeteg halat esznek, s a csokik és egyéb egészségtelen élelmiszerek igen drágák (duplája az itteni áraknak). Állítólag az egészséges kaják olcsóbbak. Ez azért van, hogy a szegényebb réteg is egészségesen tudjon táplálkozni, s csak az rongálhassa az egészségét (pl. csokival), aki ezt megengedheti magának. Szerintem ezt nálunk is be kéne vezetni! Mellékesen Laura hozott kóstolóba 2 féle tipikus finn cukorkát: az egyik az egy haribo és a medvecukor keverékéhez hasonló érdekes ízű valami, a másik egy sima töltött cukor, ami nyilván fogkímélő! :-)

Ma reggel (délben) brutálisan elaludtam, így lemaradtam a magyar kultúráról, amit egy ELTE-s tanárom tartott. Hozott (anyukája sütötte) bejglit és szaloncukrot. Úgyhogy azt hiszem valami nagyon érdekes és izgalmas dologról maradtam le!

De még beértem a spanyolok előadására. Eleinte nem igazán értettem, hogy mit karattyolnak ezek spanyolul, de szerencsére volt kb. 4 ember a teremben, akik értették és ügyesen fordítottak németre. Köztük volt Carlos barátunk, akinek az apja venezuelai, s együtt vagyunk a tanítási gyakorlaton. Tehát a hallássérültek oktatásáról volt szó, hogy milyen módszerrel és segédeszközökkel tanítják meg őket beszélni, illetve írni, olvasni. Szó volt arról, hogy bizonyos arab vidékeken, ami eredetileg francia gyarmat, szintén a spanyol nyelvet tanítják meg először, mert ez fonetikusabb és egyszerűbb, mint a francia vagy az arab. Végül ők is mutattak néhány jelet, amivel beszélni tudnak. Néha azt éreztem, hogy egészen értem a spanyol beszédet, s ilyenkor nagyon büszke voltam a latinos műveltségemre, de utólag rájöttem, hogy úgy gesztikulált a nő az egész testével, hogy azt nem lehetett nem megérteni.

És legvégül a törököket hallgattam meg. Innen egy picit késtem, ezért a legelejéről lemaradtam, de még így is részesültem egy kis török nyelvleckében. Megállapítottam, hogy ez a nyelv vetekszik a magyar nyelv bonyolultságával. Ugyanolyan bonyolult a ragozási rendszerük, mint a magyarnak, s ettől nehezen tanulhatóvá válik. Bár azt mondta a néni, hogy ha valaki ért a matekhoz, akkor a török nyelvet is megérti, mert ez olyan logikus nyelv, mint a matematika! Az az igazság, hogy ez a pár példa még nem győzött meg! És táncoltunk is egy keveset. Az vicces volt. De még így is inkább a magyar táncot nézem (vagy táncolom)...

A bejegyzés trackback címe:

https://bombazsu.blog.hu/api/trackback/id/tr233429633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szeeesz 2011.12.06. 10:33:11

Kolja<3 egyszer megnézhetnénk újra:) és most már értem az orosz részeit:) babuska, nasa, vasa:) mikor jössz haza? pussz

bombazsu 2011.12.06. 15:09:05

@szeeesz: Az ünnepekre, 19-én. :-)
Tanulsz oroszul???


süti beállítások módosítása